Styret

Pensjonskassen ledes av et styre på seks personer.

  • Fire er valgt av kommune­styret. Minst en av disse skal ikke være medlem av pensjons­kassen eller i ledelsen for noen av medlemsbedriftene.
  • To medlemmer velges av (og blant) medlemmene. I dag kommer disse fra Midt-Hedmark Brann- og Redningsvesen IKS og Elverum Kommune. Styret velges for samme periode som kommunestyret.

Styrets sammensetning (2016-2020):

  • Per Kristian Hammer (leder)
  • Dag Martin Bakken (nestleder)
  • Turid Olsen
  • Torill Nersveen
  • Linda Alette Løkken (valgt av og blandt medlemmene)
  • Ole Gjermund Rønes (valgt av og blandt medlemmene)

Styret er pensjonskassens høyeste organ. Endringer i styret skjer normalt fra mars måned når regnskapet er behandlet.

Krav i vår konsesjon fastsetter at styret totalt skal være egnet. Det gjelder krav til kompetanse innenfor forsikring, finans, arkiv og personopplysning og vandel.  Egnethetsvurdering gjøres av et samlet styre etter at det er valgt.

Tilsvarende krav i konsesjonen gjelder daglig leder.

Styret er ansvarlig for virksomheten. Ekstern kontroll foreligger gjennom tilsyn fra Finanstilsynet, Datatilsynet, SSB, revisor (for tiden Ernst & Yong), aktuar (forsikringsteknins konsulent – For tiden Lillevold og Patnerrs AS) og konsulenter innen kapitalforvaltning og pensjon. Tilsyn og kjøpte tjenester bidrar til at pensjonskassen har et faglig godt nivå og en effektiv drift selv om den er liten.